Koszyk

W Twoim koszyku nie ma żadnych produktów.

0 szt. 0,00 zł

PROMOCJA!!!

Przy zakupie przynajmniej dwóch książek wysyłka gratis (pobranie - dopłata 4,50 zł).

Przy zakupach powyżej 150 zł wysyłka gratis + można domówić dowolną książkę
w miękkiej oprawie za pół ceny. Szczegóły ->

Black Metal - Ewolucja kultu

okładka
Dayal Patterson
512 stron + 32 strony w kolorze, miękka oprawa
52,00 zł

Black metal, najbardziej skrajny odłam muzyki ekstremalnej, pożera żywcem. Książka ta to bogato ilustrowana podróż przez trzy dekady historii gatunku spisana na blisko pięciuset stronach wypełnionych zdjęciami i wywiadami z muzykami zespołów:

Venom · Mercyful Fate · Bathory · Hellhammer / Celtic Frost · Vulcano · Blasphemy · Samael · Rotting Christ · Necromantia · VON · Tormentor · Master’s Hammer · Beherit · Mayhem · Thorns · Darkthrone · Thou Shalt Suffer / Emperor · Gehenna · Gorgoroth · Trelldom · Cradle Of Filth · Dimmu Borgir · Mütiilation · Marduk · Funeral Mist · Shining · Graveland / Infernum · Behemoth · Enslaved · Isengard / Storm · Ulver · Windir · Negură Bunget · Hades · Primordial · Arcturus · Manes · Fleurety · Sigh · Dødheimsgard · Mysticum · Aborym · Blacklodge · Fen · i wielu innych!

Być może poznaliście black metal za sprawą "Władców chaosu". Tutaj znajdziecie całą resztę.

Teksty i zdjęcia DAYALA PATTERSONA publikowane są w brytyjskich magazynach Metal Hammer, Record Collector i Terrorizer.

Na język polski książkę przełożył Bartosz Donarski, wieloletni współpracownik serwisu muzycznego INTERIA.PL i magazynu Mystic Art, autor tłumaczeń m.in. „Slash”, „Pearl Jam - Twenty”, „Szwedzkiego death metalu” i „Władców chaosu”.

„Dayal to doskonały autor o wręcz nerdowskim (w najbardziej pozytywnym sensie tego słowa) zapale oraz wyczuleniu na wszelkie szczegóły i niuanse. Lektura tego, co udało mu się tutaj zebrać, począwszy od naszej rozmowy o początkach mojego zespołu, była autentycznie poruszająca. Jeśli pozostałe rozdziały napisano z tą samą dbałością (a podejrzewam, że tak), mamy tu do czynienia z najrzetelniej opracowaną encyklopedią black metalu” – Kristoffer Rygg (Ulver).


Po Książce „Władcy chaosu – Krwawe powstanie satanistycznego metalowego podziemia” Michael’a Moynihan’a i Didrik’a Soderlind’a, którą również wydało Wydawnictwo Kagra, przyszła kolej na bardziej dogłębne i szczegółowe zobrazowanie zjawiska muzyczno-socjokulturowego jakim jest Black Metal. Zdawałoby się, że każdy szanujący się fan Metalu orientuje się w podziałach tego szeroko pojętego gatunku muzyki Rockowej. Ale tak naprawdę czy ta wiedza jest rzetelna? Ponadto, wśród fanów Metalu powszechnie jest wiadomo, iż każdy z podstawowych gatunków tej muzyki charakteryzuje się określonym sposobem bycia, postawą (żeby nie powiedzieć – ideologią), desig’nem, image’m, czy po prostu kanonami mody. Ale to chyba właśnie Black Metal ze wszystkich gatunków muzyki Metalowej posiada najbardziej ciekawe i równocześnie najbardziej kontrowersyjne powyższe kryteria, co nie koniecznie idzie w parze z muzyką, która w tym przypadku może być prosta, czy wręcz atonalna i niszowa ale i także wirtuozowsko rozwinięta oraz wręcz komercyjna. Publikacja ta wprowadza czytelnika w mroczny i kontrowersyjny świat Black Metalu, w którym nie tylko muzyka odgrywa ważną rolę.

„Black Metal – Ewolucja Kultu” w bardzo rzetelny i wiarygodny, a przede wszystkim w chronologiczny sposób przedstawia całą historię Black Metalu, od samego jej początku – od czasów proto-blackmetalowych, inspirujących i poprzedzających powstanie Black Metalu, poprzez dziesięciolecia (gdzie na drodze ewolucji powstawały różne nurty i podgatunki, jak Pagan Metal, czy Viking Metal), aż po czasy współczesne i związane z nimi obecne nurty – Industrial Black Metal i Post Black Metal.

Historie ukazane w książce opowiadane są z perspektywy autora książki (narratora) oraz z perspektywy członków poszczególnych zespołów czy wytwórni płytowych (w postaci wywiadów i wypowiedzi muzyków na dany temat, np. VENOM, MERCYFUL FATE, BATHORY, HELLHAMMER / CELTIC FROST, VULCANO, BLASPHEMY, SAMAEL, ROTTING CHRIST, NECROMANTIA, VON, TORMENTOR, MASTER’S HAMMER, BEHERIT, MAYHEM, THORNS, DARKTHRONE, THOU SHALT SUFFER / EMPEROR, GEHENNA, GORGOROTH, TRELLDOM, CRADLE OF FILTH, DIMMU BORGIR, MÜTIILATION, MARDUK, FUNERAL MIST, SHINING, GRAVELAND / INFERNUM, BEHEMOTH, ENSLAVED, ISENGARD / STORM, ULVER, WINDIR, NEGURĂ BUNGET, HADES, PRIMORDIAL, ARCTURUS, MANES, SIGH, DØDHEIMSGARD, MYSTICUM, ABORYM i wielu innych). Poza wypowiedziami wielu osób poznajemy przy okazji biografię każdej z tych kapel, zawierającą wiele istotnych faktów z życia członków zespołów.

Książka ukazuje światopogląd wielu ważnych dla Black Metalu muzyków, np.

  • jak postrzegali satanizm prekursorzy Black Metalu – VENOM, MERCYFUL FATE, HELLHAMMER czy BATHORY, a z kolei jak to samo zagadnienie postrzegali członkowie BLASPHEMY, BEHERIT lub MAYHEM, czy inne skandynawskie (i nie tylko) zespoły,
  • czym charakteryzowało się ich podejście do chrześcijaństwa (a raczej anty chrześcijaństwa),
  • jak postrzegano satanizm i Black Metal na przestrzeni lat oraz w rożnych rejonach świata (np. w Ameryce Północnej – BLASPHEMY, w Skandynawii – MAYHEM, BURZUM, BEHERIT, w Europie – MASTER’S HAMMER, TORMENTOR, BEHEMOTH, w Grecji – ROTTING CHRIST, NECROMANTIA, Japonia – SIGH, itd.),
  • czym był narodzony w Norwegii „metalowy terroryzm”.

Książka odsłania wiele nieznanych faktów z życia niektórych muzyków i zespołów, jak dzieciństwo, inspiracje, przyjaźnie, a nawet konflikty z prawem (sprzedaż narkotyków, kradzieże, samobójstwa, morderstwa, kary pozbawienia wolności, itd.).

„Black Metal – Ewolucja Kultu” odsłania całą prawdę na temat konfliktu w Norwegii pomiędzy MAYHEM i BURZUM, a także przedstawiono ówczesną postawę nienawiści do Death Metalu i ogólnej komercjalizacji Metalu.

Wiele miejsca poświęcono Polskiej black-metalowej scenie, w tym BEHEMOTH i GRAVELAND oraz kontrowersyjnemu odłamowi NS Black Metal, którego kapele były zaangażowane w politykę. Ponadto ukazano konflikty i podziały pomiędzy Polskimi zespołami, które miały miejsce w latach 90-tych.

Dodatkowo autor przedstawia nam istotę komercjalizacji Black Metalu (chociażby CRADLE OF FILTH czy DIMMU BORGIR) oraz zespoły współczesnego Black Metalu oraz ukazuje nam drogę jaką obiera ten nurt obecnie, jak i dokąd zmierza.

Książka zawiera wiele archiwalnych czarno-białych zdjęć zespołów, okładek albumów, itp. oraz obszerny zestaw kolorowych zdjęć zespołów z rożnych okresów ich działalności..

„Black Metal – Ewolucja Kultu” to mitologia Black Metalu, która zapoznaje czytelnika z najważniejszymi bóstwami tego gatunku muzyki. Jednak zdarzenia opisane w książce nie są mitami a prawdziwymi historiami.

„Black Metal – Ewolucja Kultu” to obowiązkowa pozycja dla każdego fana Black Metalu.

Ocena: 10/10

Paweł Grabowski (Metal Centre)


Recenzja w miesięczniku Znak

Komentarze

Wstrzymywałem się dwa lata od kupna tej książki, dwa lata... zapoznałem się z kilkoma recenzjami i tymi OH, AH, EHAMI o książce... i w końcu się skusiłem i kupiłem... i co? hmmm, niezła książka, ale myślę, że dla kogoś kto NIE pamięta osobiście lat 80-tych i początku 90-tych. Ja mam 46 lat, metalu słucham od 1984 r. a Thrash'em'All kupowałem jeszcze w czasach kiedy był zinem (lata 1980-te) i czuję pewien niedosyt. Powiem tylko tyle: Mocno jednostronna ta historia black metalu, obserwowana przez pryzmat sceny norweskiej, powiem nawet, bardzo mocno jednostronna. Bo GDZIE jest cała scena Fińska ??? jak można zapomnieć o bardzo mocno konkurencyjnej wówczas (I połowa lat 90-tych) scenie dla norweskiego black metalu? czyżby autor miał z nią coś na pieńku? Beherit to stanowczo za mało, pamiętam I połowę lat 1990-tych - to m.in. fińska Impaled Nazarene była uważana za czołówkę światowego black metalu (której autor nie poświęcił nawet strony).... gdzie zespoły z Włoch (np. Mortuary Drape), Niemiec (np. Moonblood – wspomniany w jednym zdaniu to stanowczo za mało) czy Belgii (np. Ancient Rites)??? i to sięgające swoimi korzeniami do lat 1980-tych, gdzie scena amerykańska - VON to wierzchołek góry lodowej... kolejny przykład to japoński Sigh (? chyba tylko zaprezentowany dla seksownej Dr. Mikannibal), a nie ma kultowej na scenie japońskiej (ale nie tylko) grupy Sabbat, która właściwie była pierwszą tak mocno zdefiniowaną jako black metalowa, grupą z Japonii. Tak więc książka niezła, ale dla fanów norweskiego i szwedzkiego black metalu, którym zapewne jest autor książki... a nie wspomnienie o zespole KAT w dziale poświęconym polskiej scenie black metalowej jest wielkim nietaktem, to tak jakby autor nie wspomniał o VENOM w kontekście całego black metalu, bo KAT jest dla mnie właśnie takim Venomem, ojcem polskiej sceny black metalowej. Tak więc podsumowując - trochę się zawiodłem, bo na tak dużą ilość stron i nie mały format książki, spokojnie można było pominąć powiedzmy 30% tekstu dotyczącego Norwegii, a umieścić to, o czym wspomniałem. Wtedy dopiero było by to kompendium wiedzy o black metalu czy wręcz encyklopedia black metalu (bo takie opinie przeczytałem w wielu recenzjach), a tak pozostaje odstawić książkę na półkę i niech ją pokryje kurz.... jednorazowa lektura wystarczy, tym bardziej, że według mojej wiedzy o black metalu, autor pominął bardzo wiele aspektów końca lat 80- i początku lat 90-tych, których źródłem nie była Norwegia, a które bez wątpienia miały wpływ na rozwój tego gatunku muzyki...

PS. A pro po corpspaintu, może i Dead jest twórcą nazwy ale NA PEWNO nie jest pierwszym w black metalu, który malował w ten sposób twarz (ci co pamiętają osobiście scenę black metalową końca lat 80-tych, wiedzą dobrze kogo mam na myśli)